SKADE-teknik.

Läs om hur vi har hjälpt SKADE-teknik

Beskrivning av projektet.</span

Många fastighetsskötare och hyresvärdar tycker att det är svårt att dokumentera varför det uppstår mögel i en viss hyresfastighet, och lösningarna är ofta besvärliga och dyra. SKADE-teknik ville hjälpa sina kunder inom bostadssektorn med en enkel lösning.

Kundutlåtande

Vad säger SKADE-teknik?

Lösning av mögelkonflikter mellan hyresgäst och hyresvärd

’Ett bra exempel på hur vi använder RoomAlyzer-plattformen är mitt senaste fall för en bostadsrättsförening. Vaktmästaren hade fått klagomål från några boende som trodde att de hade mögel på grund av byggnadens beskaffenhet. Det är en klassisk situation där det har varit en lång dialog mellan hyresgäst och hyresvärd, och det blir ett dödläge eftersom ord står mot ord. Istället kom vi in och började mäta med RoomAlyzer-plattformen och efter några veckors mätande insåg vi att det inte var något fel på byggnaden, utan att det handlade om att de boende skruvade upp värmen för högt och inte ventilerade. På så sätt kunde vi lösa konflikten och börja lära de boende lite nya vanor.

Det handlar också om det faktum att IoT-enheter är enkla att använda. Man går bara in och sätter upp sensorn och sedan går man därifrån. Vi har tidigare arbetat med några sensorer som krävde en gateway och har upplevt att ett barn i lägenheten stänger av gatewayen. Vi har också varit tvungna att arbeta med gammaldags dataloggrar som måste tömmas på data många gånger. Med den här sensorn kan vi göra något helt annat. Vi kan följa i realtid och sluta mäta när det är meningsfullt, istället för att behöva gå ut och tömma en gammaldags sensor var fjortonde dag. Istället fortsätter vi att mäta tills vi har lärt de boende mer om vilken temperatur de ska ha och hur mycket de ska vädra.’

Bo J. Mortensen, ägare, SKADE-teknik, Aalborg