- Space management
Optimera dina kontorskostnader och öka medarbetarnas välbefinnande med hjälp av space management.
Med våra sensorer och data kan du snabbt få en överblick över hur väl din arbetsplats utnyttjar utrymmet – vilket sparar pengar och optimerar layouten till förmån för dina anställda.
IoT Fabrikkens space management-verktyg ger dig jämförande översikter, värmekartor och analyser som visar vilka av dina lokaler som används mest/minst.
All data är enkel och gör det möjligt för dig att vidta åtgärder och få ut mesta möjliga av ditt utrymme.
Space management – översikt över platser och rum.
Optimera din space management och analysera dina kvadratmeter, få användarvänliga rapporter i din inkorg och få en överblick över användningen av dina lokaler med de smarta funktionerna i vår RoomAlyzer-plattform.
Dashboard och heatmap
Med vår dashboard kan du snabbt och enkelt analysera dina data på olika platser, avdelningar och taggar. Med bara ett klick får du insikt i vilka alternativ du behöver göra för att optimera dina anläggningar och förbättra välbefinnandet på kontoret.
Visualisera användningen av dina lokaler under en viss period med vår heatmap och få en djupare förståelse för användningsgraden för varje skrivbord, plats, våning eller mötesrum. Det är värdefulla data om din organisations beteende som hjälper dig att skapa en bättre och gladare arbetsplats.
Grafer och taggar
Med vår grafmodul kan du analysera data för en viss plats, våning eller ett visst område under en viss period. På så sätt kan du se när under arbetsdagen som flest skrivbord används och när det är som minst antal anställda på kontoret. Med konkreta data till hands kan du exakt bedöma din maximala kapacitet och följa trender över tid. Med hjälp av dessa insikter kan du vidta åtgärder och fatta viktiga beslut som gynnar både ditt företag och dina anställda.
Med vår taggmodul kan du sätta en visuell stämpel eller tagg på specifika områden, t.ex. mötesrum för fyra personer, zoner med fria sittplatser eller tysta områden. Taggmodulen analyserar användningen så att du exakt kan identifiera vilka åtgärder som främjar välbefinnande när det gäller utformning, zoner med mera.
Visualisera data
Gör dina data synliga för dina kollegor. Låt kartor på storskärm hjälpa dina kollegor att hitta ett ledigt skrivbord. Du kan visualisera om skrivbordet är upptaget under hela dagen eller fram till en viss tidpunkt (t.ex. lunch eller efter kl. 14.00). Varför lägga tid på att försöka hitta en ledig plats i matsalen? Med våra widgets som kan läggas till på ert intranät kan ni visualisera hur upptagna platserna i matsalen är just nu. Widgetmöjligheterna är oändliga och du kan välja ditt eget färgschema!
Mötesrum – utnyttjande vs. deltagare
Med vår mötesrumsmodul kan du enkelt få en överblick över hur ofta mötesrummen används och hur många personer som är närvarande när de används. Under de senaste åren har våra arbetsmönster förändrats avsevärt, med fler onlinemöten och färre fysiska möten. Därför är vår mötesrumsmodul ett oumbärligt verktyg som säkerställer att du alltid vet om t.ex. ett mötesrum för 8 personer används av endast två personer 80 % av tiden och om dina mötesfaciliteter utnyttjas optimalt. Modulen ger dig detaljerade insikter om hur dina mötesrum används på olika platser, våningar, avdelningar eller ner till det enskilda mötesrummet.
Rengöring
Utnyttja dina användningsdata och städa efter behov. Det innebär att systemet automatiskt styr städningen till områden som har använts och undviker att lägga tid och resurser på platser där ingen har varit. Du kan skilja mellan olika typer av områden och rum och välja hur länge ett område, skrivbord eller rum ska användas innan det behöver städas. Allt din städpersonal behöver göra är att klicka på rummet eller skrivbordet via en surfplatta för att visualisera att det har städats.
Optimering och ratio
Vår optimeringsmodul ger dig en fullständig översikt över var du har över- eller underkapacitet. Du kan välja att visa data på platsnivå eller taggnivå för att få mer detaljerade insikter. Modulen gör det enkelt att identifiera dina potentiella besparingar: ange bara kostnaden per skrivbordsplats för varje plats eller tagg och se den ekonomiska potentialen.
Optimeringsmodulen ger dig data om dina nyckeltal. Baserat på det aktuella antalet anställda, fysiska anläggningar och utnyttjandegraden analyserar modulen din kvot så att du kan fatta de mest optimala besluten i enlighet med dina mål och din strategi.
Kom igång med space management snabbt och enkelt.
Steg 1
Gemensamt uppstartsmöte
Gemensamt uppstartsmöte där vi tillsammans skräddarsyr en lösning som passar dina behov och lokaler.
Steg 2
Implementering av ritningar
Vi laddar upp dina ritningar till vår plattform och konfigurerar din lösning.
Steg 3
Installation av sensorer
Vårt erfarna implementeringsteam installerar dina sensorer på plats.
Steg 4
Plattformsutbildning
Gemensamt möte med utbildning för dig och ditt team. Fullt stöd efteråt.
Teamet och jag kommer att följa dig hela vägen genom implementeringen. Och vi är alltid redo med support!
- Katja
Data visar hur faciliteterna används.
Våra egna data om space management från danska företag visar att ofta utnyttjas endast 50% av byggnadens faciliteter – och på vissa ställen är siffran så låg som 30%. Detta är en ögonöppnare för våra kunder, som använder data som ett verktyg för att anpassa arbetsplatsen efter faktiska förhållanden och medarbetarnas behov.
‘Vi [har] bara sett början på omvandlingen av kontoret som kunskapsarbetarnas epicentrum mot ett alltmer flexibelt och hybridiserat arbetsliv. Utvecklingen kommer att bli avgörande för alla aktörer på den interna arbetsplatsen. I synnerhet Facility Management …’
Recension av ’Hybrid workspace 2033’ publicerad av Copenhagen Institute for Future Studies.
‘I en ny rapport från Danmarks Statistik uppger fyra av tio sysselsatta danskar att de har arbetat hemifrån under den senaste månaden. Det innebär att nivån av hemarbete är lika hög som när den nådde sin topp under coronapandemin i början av 2021.’
TV2, 23. august 2024
‘Jämfört med förra året har nivån på hemarbete ökat med 5 procentenheter… Hemarbete är högre än före COVID-19 i alla branscher.’
Danmarks Statistik, 22. august 2024
Vår software för space management är utvecklad tillsammans med dig.
Vi har frågat vår stora kundkrets vad de behöver när det kommer till data som optimerar deras utrymmeshantering. Och vi har kombinerat deras professionella kunskap med vår egen expertis inom mjukvara för att skapa en lösning som samtidigt:
- Hjälper dig att spara pengar
- Förbättra utformningen av dina faciliteter för medarbetarna
- Gör din markförvaltning betydligt enklare och mer hållbar (ESG).
Du får med andra ord exakta data och kan planera arbetsytan på ett kontor genom att analysera behovet av bland annat skrivbord, mötesrum och gemensamma utrymmen. Du kan förstå flödet av människor på din arbetsplats över tid. Och det finns mycket pengar att spara när du kan hyra färre rum – eller slippa bygga nya eftersom du istället utnyttjar det du har bättre. Det har också en stor inverkan på din miljöprofil och är den största energioptimering du kan göra.
Den mest diskreta sensorn på marknaden.
Små sensorer med många fördelar och möjligheter.
Våra sensorer är lika stora som en platt krona, väger 3 gram och har en batteritid på 9 år. Sensorn är diskret, sitter stadigt och är helt fri från kablar och wifi. Med avancerad temperaturdetektering och maskininlärning mäter sensorn användningen av ditt utrymme, oavsett om du står upp, sitter ner eller befinner dig i ett mötesrum.
Är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig att utnyttja dina anläggningar på ett smart sätt?
Är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig att utnyttja dina anläggningar på ett smart sätt?
Ring oss eller använd fälten för att meddela oss att du vill veta mer om RoomAlyzer-systemet. Vi kontaktar dig så snart vi har sett din förfrågan och kommer gärna förbi – antingen fysiskt eller online. Du är också välkommen till vårt mysiga kontor i Roskilde, Danmark.